Rask katamaran med dobbel kapasitet

Fjord Line kontraherte nylig en ny katamaran for linjen mellom Kristiansand og Hirtshals. Det betyr at rederiet fra starten av sesongen i 2020 kan tilby et utvidet og sterkt oppgradert reiselivsprodukt – og i tillegg blir en aktør i fraktmarkedet.

– Vekststrategien for linjen mellom Kristiansand og Hirtshals har gitt solide resultater. Derfor var tiden inne til å investere i et nytt og større skip, sier Rickard Ternblom til Ferdmagasinet. Han er konsernsjef for Fjord Line, der Ferd Capital er nest største eier med en andel på 44,6 prosent. Nå ser han frem til å kunne tilby kundene både større kapasitet og vesentlig høyere komfort. Det nye skipet vil dessuten ha bedre evne til å takle sjøgang og ruskevær, slik at det blir mulig å utvide sesongen i begge ender fra dagens seilingsperiode fra mars til oktober.

Dobbelt så stor, like rask
Hittil har linjen vært trafikkert med HSC Fjord Cat (HSC for High-Speed Craft), en relativt liten men meget rask katamaran som tilbakelegger strekningen Kristiansand–Hirtshals på 2 timer og 15 minutter, og som har en toppfart på hele 40 knop.

– Dermed er denne båtforbindelsen den klart raskeste mellom Norge og Danmark. Det nye skipet vi har bestilt vil være like raskt, til tross for doblet størrelse og plass 1200 passasjerer og over 400 biler, forteller konsernsjefen.

Inn i fraktmarkedet
Når skipet settes i drift vil det også gjøre Fjord Line til en ny aktør i fraktmarkedet mellom Kristiansand og Hirtshals. Cargodekket vil få en kapasitet på i overkant av 500 lane meter, tilsvarende i størrelsesorden 25–30 semitrailere med trekkvogn.

– Vi ser et betydelig potensial i fraktmarkedet, som vil komme i tillegg til en forventet videre vekst i passasjertrafikken på ruten, sier Ternblom – som kan vise til en økning på 26 000 passasjerer og 7400 biler fra 2014 til 2016. I fjor fraktet rederiet totalt 213 000 passasjerer på ruten, fordelt på 576 seilinger, og etterspørselsveksten fortsetter også i år.

Mer komfort for gjestene
Skipet skal bygges i Australia, og blir lyst og luftig innredet med en tydelig skandinavisk designprofil. Butikken får doblet areal, og under overfarten vil gjestene kunne velge mellom tre spisesteder med hvert sitt matkonsept. Skipet får dessuten en egen avdeling for barn og barnefamilier hvor ungene kan utfolde seg uten å forstyrre andre gjester.

– Den nye katamaranen vil bli utstyrt med dieselmotorer med nyeste og aller høyeste miljøstandard. De vil drive et dobbelt så stort skip som Sea Cat med bare 25 til 30 prosent høyere drivstofforbruk. Til sammen betyr bedre miljøteknologi og redusert forbruk at utslipp av klimagasser per passasjer reduseres kraftig, understreker Rickard Ternblom.

Les hele saken i Ferdmagasinet

Abonner på publikasjoner

Hvis du ønsker å motta Ferdmagasinet og / eller årlige og halvårlige rapporter når de er tilgjengelige, kan du fylle ut skjemaet under

Økonomiske rapporter
Email
Nyheter
Ferdmagasinet
Post Email
Fornavn *
Etternavn *
Firma *
E-post *
Adresse *
Postnummer / Sted *
* Obligatoriske felter

Avslutte abonnement

Hvis du ønsker å avbestille abonnementet, kan sende e-post til oppsigelse@ferd.no
Alle opplysninger vil bli behandlet konfidensielt. For ytterligere informasjon, vennligst se Ferds retningslinjer for personvern.