Helsport og Swix: Sterkere sammen

Swix Sport har overtatt alle aksjene i velkjente Helsport. Dermed blir det Ferd-eide merkevarehuset en tilnærmet komplett leverandør i outdoor-segmentet av sportsbransjen, altså produkter for alle som liker å ferdes i skog og mark og i fjellet.

Helsport er blant verdens ledende produsenter av lettvekts soveposer og telt. Nå er selskapet blitt en del av Swix Sport, på linje med Swix, Ulvang, Lundhags, Hard Rocx og Toko.

– Innenfor outdoor – eller friluftssegmentet – tilbyr vi fra før av et vidt utvalg av utstyr, fottøy og bekledning fra Lundhags og Ulvang. Nå kan vi supplere med telt, lavvoer, soveposer, ryggsekker og fjellutstyr for hele spekteret av brukere, enten de vil ha utstyr for ekstreme forhold eller prioriterer komfort og brukervennlighet, forteller Tomas Holmestad, administrerende direktør for Swix Sport, i et intervju med Ferdmagasinet.

Riktig eier
Stein Helliksen, eier og administrerende direktør for Helsport siden 1974, understreker at han ser på Swix Sport som en riktig og solid eier for å utvikle selskapet videre når han nå selger seg ut. Han fortsetter imidlertid som administrerende direktør, og det er ingen planer om å flytte hovedkontoret fra Melhus litt sør for Trondheim, der 16 av selskapets medarbeidere holder til. I tillegg kommer et markedskontor i Oslo med ytterligere to medarbeidere som nå flytter inn i lokalene hos Swix.

Rekordresultat
Helliksen velger å selge etter en periode med svært positiv utvikling. 2016 ble selskapets beste noen sinne, med omsetningsrekord på 120 millioner kroner og tidenes beste resultat. 2017 tegner så langt til å bli enda bedre på alle måter.

– Helsport har aldri vært bedre posisjonert enn i dag – og jeg ser dette som et godt utgangspunkt for å gå inn i en større konstellasjon i en bransje som står foran både omstrukturering og utfordringer, men som også byr på store muligheter, sier han.

Helliksen understreker at det går mot større enheter og hardere konkurranse, og at evnen til innovasjon blir stadig viktigere, samtidig som bransjen vil møte nye og strengere krav til miljømessig bærekraft, etisk handel og vilje til å ta samfunnsansvar. Og i likhet med Tomas Holmestad ser Helliksen et potensial for betydelige synergieffekter når Helsport og Swix Sport forener krefter, med særlig store muligheter på eksportsiden:

– Vi har en rekke produkter med egenskaper som gjør dem verdensledende. Med Swix Sports ressurser, internasjonale datterselskaper og distribusjonsapparat vil begge parter kunne høste store fordeler, sier han.

Les hele saken i Ferdmagasinet

Abonner på publikasjoner

Hvis du ønsker å motta Ferdmagasinet og / eller årlige og halvårlige rapporter når de er tilgjengelige, kan du fylle ut skjemaet under

Økonomiske rapporter
Email
Nyheter
Ferdmagasinet
Post Email
Fornavn *
Etternavn *
Firma *
E-post *
Adresse *
Postnummer / Sted *
* Obligatoriske felter

Avslutte abonnement

Hvis du ønsker å avbestille abonnementet, kan sende e-post til oppsigelse@ferd.no
Alle opplysninger vil bli behandlet konfidensielt. For ytterligere informasjon, vennligst se Ferds retningslinjer for personvern.