Ferd tar en bit av dagligvarer på nett

For første gang tar Ferd et steg inn i dagligvarebransjen. Nylig investerte Ferd Capital 100 millioner svenske kroner i nettbutikken Mathem.

TEKST: IRINA LEE

Mathem er den største nettbaserte dagligvareaktøren i Sverige, og omsatte for nesten 1 milliard svenske kroner i 2016.

– Vi regner med 30 til 40 prosent vekst i år. Planen er å være lønnsomme på slutten av året, uttalte Mathems administrerende direktør Tomas Kull til Finansavisen tidligere i år. Han startet selskapet sammen med sin kone.

Skandinaviske eiere
Ferds investering ble gjort i tett samarbeid med Mathems største eier, private equity-selskapet Verdane Capital, som eier 36 prosent av selskapet.

Ferd Capital har investert rundt 100 millioner svenske kroner i Mathem, og eier nå 6 prosent av selskapet. I tillegg til Verdane Capital, har både den danske Bestseller-eieren Anders Holch Povlsen og H&M-eier Karl-Johan Persson kommet inn på eiersiden. Povlsen eier 21 prosent, Persson 10 prosent, mens gründerne sitter igjen med rundt 12 prosent av aksjene.

Gründer Tomas Kull er svært fornøyd med å få Ferd med på laget. Han legger særlig vekt på at Ferd er en kapitalsterk eier, som går inn langsiktig og i tillegg tar et sosialt ansvar.

– Kapitalen fra Ferd gjør at vi kan fortsette veksten samtidig som vi beholder kvaliteten og lanserer nye prosjekter, sier Kull til ICA Nyheter.

Stort potensiale
Fra Ferd Capitals side beskrives dette som en spennende investering inn i en ny bransje.

– Vi har latt oss imponere av det Mathem har fått til. Selskapet opplever sterk vekst samtidig som de leverer en tjeneste av høy kvalitet til forbrukeren. Investeringen gir oss en mulighet til å få eksponering i dagligvaremarkedet, og da i en distribusjonskanal med sterk vekst, sier Håkon Glimstad Kristiansen, Senior Investment Manager i Ferd Capital.

Sammen med kollega Kristian Eikre, Head of Special Investments hos Ferd, har Kristiansen utarbeidet beslutningsgrunnlaget for investeringen. Eikre er ikke i tvil om at netthandel med dagligvarer representerer et stort og voksende marked.

– Vi tror ikke fysiske butikker vil forsvinne, men dette er uten tvil et enormt marked, sier han.

I forbindelse med oppkjøpet analyserte Ferd de ulike markedene i Skandinavia. Konklusjonen var at Sverige er kommet mye lengre i utviklingen enn Norge.

– Svenskene er nærmere lønnsomhet. Vi tror også at det finnes flere forutsetninger for å lykkes i det svenske markedet enn i det norske, sier Eikre.

Last ned Ferdmagasinet her.

Abonner på publikasjoner

Hvis du ønsker å motta Ferdmagasinet og / eller årlige og halvårlige rapporter når de er tilgjengelige, kan du fylle ut skjemaet under

Økonomiske rapporter
Email
Nyheter
Ferdmagasinet
Post Email
Fornavn *
Etternavn *
Firma *
E-post *
Adresse *
Postnummer / Sted *
* Obligatoriske felter

Avslutte abonnement

Hvis du ønsker å avbestille abonnementet, kan sende e-post til oppsigelse@ferd.no
Alle opplysninger vil bli behandlet konfidensielt. For ytterligere informasjon, vennligst se Ferds retningslinjer for personvern.