Bygget på rekordtid

Arbeidet med å montere de tre delene til plattformdekket til Johan Sverdrup ble ferdigstilt på rekordtid. – Den største marineoperasjonen Aibel noensinne har gjort, sier prosjektdirektør Stig Jessen.

Tekst: IRINA LEE

Den spektakulære byggeprosessen startet 2. september i Klosterfjorden i Sunnhordland. Arbeidet blir sammenlignet med å sette sammen «gigantiske legoklosser».
– Dette er den største operasjonen som har funnet sted innaskjærs i Norge, sier prosjektdirektør for Johan Sverdrup-plattformen, Stig Jessen, i Aibel.

På grensen
Det som gjorde denne operasjonen spesielt krevende, var den enorme vekten som var involvert.
– Det største løftet var på 10.300 tonn. Det er helt på grensen til det som går an å løfte, sier Jessen.

Kranskipet fra Heerema Marine Contractors (HMC), som var leid inn for å gjøre jobben, har en maks løftekapasitet på 11.000 tonn.
– Det forutsetter helt ideelle forhold. HMC måtte derfor lete lenge etter et egnet sted for å gjennomføre operasjonen. Klosterfjorden ble valgt fordi den er skjermet for vind, som er en viktig faktor. I tillegg er det ikke for mye skipstrafikk i området, sier Jessen.

Den andre modulen som ble løftet på plass var på 8.000 tonn, mens den siste veide 3.000 tonn.
– Med tanke på høyde i kombinasjon med vekt, var det også helt på grensen til hva kranskipet kunne klare, men det var godt planlagt og vi hadde god kontroll, sier Jessen.

Tre ulike verft
Arbeidet skulle etter planen pågå i 7 døgn, men ble avsluttet allerede 4. september.

– Med tanke på at alt gikk mye raskere enn antatt, var de 140 inviterte gjestene heldige som fikk sett noe i det hele tatt! Vi kunne faktisk vært ferdige innen de var kommet. Alt ble unnagjort på rekordtid og ble avsluttet mandag kveld, sier Jessen og ler.

Modulene til plattformdekket på Johan Sverdrup-plattformen er produsert på tre ulike verft
– hos Aibel i Haugesund og Thailand, og hos Nymo i Grimstad. Det har bidratt til ytterligere spenning, med tanke på hvordan de tre modulene skulle dimensjoneres i forhold til hverandre.

– Vi hadde en limit på noen få millimeter avvik, og klarte å holde oss godt innenfor disse marginene. Dermed fikk vi festet sammen de første modulene svært effektivt, som gjorde at vi også kom i gang med det andre løftet raskere enn antatt, sier Jessen.

Han benytter anledningen til å skryte av Aibels Marine Operation Manager, Anne Kindlihagen, som har planlagt denne operasjonen i 2,5 år.

– Anne og teamet hennes skal ha mye av æren for at dette ble så vellykket, sammen med strukturavdelingen vår i Asker og HMC, som sto for selve løftet, sier Jessen.

Les hele saken i Ferdmagasinet

Abonner på publikasjoner

Hvis du ønsker å motta Ferdmagasinet og / eller årlige og halvårlige rapporter når de er tilgjengelige, kan du fylle ut skjemaet under

Økonomiske rapporter
Email
Nyheter
Ferdmagasinet
Post Email
Fornavn *
Etternavn *
Firma *
E-post *
Adresse *
Postnummer / Sted *
* Obligatoriske felter

Avslutte abonnement

Hvis du ønsker å avbestille abonnementet, kan sende e-post til oppsigelse@ferd.no
Alle opplysninger vil bli behandlet konfidensielt. For ytterligere informasjon, vennligst se Ferds retningslinjer for personvern.